December 12-én leplezték le a palermói Oratorio di San Lorenzo-ban, az olasz köztársasági elnök jelenlétében Caravaggio Jézus születése Szent Ferenccel és Szent Lőrinccel (1609) c. festményének a másolatát. A művet 100 ezer euróért (majdnem 31,5 millió forint) készítette el egy spanyol cég. Caravaggio képe a világ 10 leghíresebb és legértékesebb ellopott festményének egyike.
Az immár 46 éve eltűnt, ellopott, 20 millió dollár értékre becsült Caravaggio festménynél kevés legendásabb, szóbeszédekkel és hajmeresztő történetekkel övezett műalkotás van. Ma sem tudjuk pontosan, mi történt vele, és hogy előkerül-e valaha. Tény, hogy 1969. október 18-án lopták el a Caravaggio halála előtt egy évvel festett, hatalmas 268 x 197 cm-es festményét az Oratorio di San Lorenzo-ból, úgy, hogy pengével kivágták azt a helyéről. Azóta különböző korokban különböző, épp bíróság előtt álló szicíliai maffiózók hozakodtak elő más-más történetekkel a festményről.
1996-ban egy Francesco Marino Mannoia nevű maffiózó mesélt arról, hogy egyike volt a képet ellopóknak, és hogy borotvával vágta ki a képet. Elbeszélése szerint a művet megrendelésre lopták el, de a szállítás, vagy már a keretből való kivágás közben megsérült, ezért a megrendelő nem volt hajlandó átvenni azt. Ekkor Mannoia megsemmisítette a festményt. Arról is mesélt, hogy egy másik gyűjtő, akinek megmutatták a képet, és megpróbálták neki eladni, elsírta magát, amikor meglátta a kép sérüléseit.
2009-ben egy volt szicíliai bérgyilkos, Gaspare Spatuzza mesélt arról, hogy 1999-ben, a börtönben Filippo Graviano maffiafőnöktől hallott arról, hogy a képet vidéken rejtették el, talán egy istállóban, de az 1980-as évek folyamán olyan végzetesen megrongálták vagy felfalták a patkányok és a disznók, hogy el kellett égetni. Spatuzza azonban máskor arról is beszélt, ahogy 1992-ben egy Salvatore Cangemi nevű maffiózó is, hogy többször a Cosa Nostra (szicíliai maffia) legnagyobb főnökeinek gyűlésén, mint valami trófeát állították ki Caravaggio képét.
Mivel soha nem tűnt fel a piacon a kép, valószínűsíthető, hogy valóban megsemmisült. Mannoia és Spatuzza története ugyanis mutat némi összefüggést, vagy logikát. A kép valóban megsérülhetett, ezért nem tudták eladni senkinek, de nem semmisítették meg, ez abszurd is lett volna, hanem eldughatták, elrejthették, szebb időkre várva. De a maffiózók nem műértők, nem vigyáztak az amúgyis sérült festményre, így az valószínűleg olyan mértékben károsodhatott, hogy már semmilyen módon nem számíthattak arra, hogy pénzt látnak belőle, ezért valószínűleg ekkor semmisíthették meg.
A festményről az idők során készültek másolatok. 1951-ben fekete-fehér nyersanyagra, üvegnegatívra fotózták le, 1968-ban pedig egy Enzo Brai nevű fotós egy 4×5” méretű színes negatívra készített másolatot a képről. Erről a fotóról készítettek aztán a későbbiekben a festmény méretével megegyező nagyítást, ami a legutóbbi időkig ott volt Caravaggio képének helyén. A kép a nagyítás mértéke miatt messze nem volt tökéletes, inkább homályos és életlen, és az idők folyamán a színei kifakultak, ahogy persze, az eredeti negatív színei is változtak idővel. Ezen a helyzeten próbáltak változtatni az olasz szakemberek 2014 végén, amikor meghívták Palermóba a Factum Arte spanyol cég fejét és a Sky TV és Ballandi Multimedia együttműködésével elindították a Caravaggio kép hű rekonstrukciójának projektjét.
Azért a Factum Arte céget bízták meg a feladattal, mert ő rendelkezett a legpontosabb technikai információkkal Caravaggio képeiről. 2009-ben ugyanis három másik Caravaggio kép szkennelését, fotózását végezték el. Hatalmas felbontásban, mérethűen fotózták le a képeket, egy-egy kép digitális mérete elérte a 6 Gb nagyságot, így egész pontos információk birtokába jutottak a színeket, ecsetkezelést, vonalvezetést illetően.
A Jézus születése Szent Ferenccel és Szent Lőrinccel c. kép reprodukciója egy hosszú és bonyolult folyamat végeredménye. A kép reprodukálásához felhasználták a festmény addigi összes reprodukcióját, ideértve az üvegnegatívokat, de főleg a színes negatívot, továbbá, hogy vissza tudják adni Caravaggio színeit, ecsetkezelésének sajátosságait, a korábbi három beszkennelt festmény információit.
A korábbi másolatokból nyert kezdeti digitális fájt a festmény eredeti méretében kinyomtatták egy alapozott vászonra. A kinyomtatott képet kézi munkával dolgozták, kaparták és festették, tökéletesítették tovább a szakemberek. Az elkészült változatot ismét lefotózták, digitálisan finomhangolták, majd újra kinyomtatták és újra kézi munkával tökéletesítették tovább, amit aztán újra digitalizáltak. A hónapokig tartó munka e fázisok ismételgetéséből állt össze.
Mivel Caravaggio műve majdnem biztosan megsemmisült és soha nem lesz már látható, így az egyre pontosabb másolatok adhatnak hírt róla, milyen is lehetett eredetileg. Persze a pontosság relatív dolog, hiszen amit jelen esetben megalkottak, az bármennyire szép is, nem több egy másolat másolatánál. Feltételezések és következtetések sorozata arról, milyen is lehetett ez a remekmű.
A cikk lejjebb folytatódik.