A hét elején került nyilvánosságra, hogy a Prado, ígérete ellenére mégsem adja kölcsön két Bosch festményét ’s-Hertogenboschba, a Bosch halálának 500. évfordulója alkalmából nyílt hatalmas kiállításra, mivel a holland kutatók szerint a képeket nem Bosch, hanem a műhelye festette.
Szerdán bővebben megindokolták a döntésüket és napvilágra került a döntés előtörténete is. A Prado a Noordbrabandts Museum-mal 2008-ban került szorosabb kapcsolatba, mivel ott ekkor kezdtek hozzá a Jheronymus Bosch: Visions of Genius című kiállítás előkészítéséhez. Négy Bosch kép kölcsönzésében állapodtak meg. A kiállítás előkészítésére két évvel később létrehozták a Bosch Research and Conservation Project-et (BRCP), amely minden kiállításra kerülő és nem kerülő, Bosch és nem Bosch művet megvizsgált, többek között a kiadandó életmű katalógus előmunkálataként is.
Balgaság gyógyítása. Forrás: wikipedia
A BRCP szakemberei már 2015 októberének végén tájékoztatták a Pradót arról, hogy két Bosch festményüket, a Balgaság gyógyítása és Szent Antal megkísértése címűeket nem maga a mester festette, hanem Bosch műhelyében készültek. Szerintük a Balgaság gyógyítása nem 1500-1510 között keletkezhetett, hanem 1510-1520 körül, a Szent Antal megkísértését pedig nem 1490-re, hanem 1530-1540-re datálták. Megállapításaikat az életmű katalógusban is érvényesítették. Matthijs Ilsink, a BRCP koordinátora elmondta, hogy a Prado elég nyugodtan reagált a hírre.
Ez azonban a BRCP verziója. A Prado szerint csak a médiából ismerték meg október végén a szakértői véleményt, őket nem tájékoztatta senki. A Prado már akkor sem értett egyet a véleménnyel, és november 5-én panaszt nyújtott be a Noordbrabandts Museum-hoz a BRCP szakszerűtlen, szubjektív eljárása miatt, ami a korábbi attribúció megkérdőjelezéséhez vezetett. A BRCP csak ekkor küldte el nekik a megfelelő fejezeteket az életmű katalógusból, ahol megkérdőjelezték Bosch két festményének hitelességét.
E pillanatban csak az a kérdés, mire várt a Prado november óta? Miért csak a kiállítás megnyitója után pár nappal derült ki, hogy kért négy kép közül két munkát mégsem adtak kölcsön a hollandoknak? Miért csak most adtak hangot annak, hogy nem ismerik el a BRCP vizsgálatainak eredményét? Lehet, hogy az eltelt idő alatt megpróbáltak nyomást gyakorolni a szakértőkre, hogy vonják vissza véleményüket? Nem tudni.
Szent Antal megkísértése. Forrás: wikipedia
Nyilvánvaló, hogy a Prado indokai mögött egyrészt saját szakértőik véleménye áll, másrészt kőkemény marketingszempontok is, hiszen valószínű, hogy akár mérhető látogatócsökkenést, illetve presztízsveszteséget jelent egy múzeumnak, ha két becses, híres műtárgyának szerzősége megkérdőjeleződik. Különösen akkor érinti érzékenyen mindez a Pradót, ha éppen Bosch-kiállítást készül nyitni, mégpedig májusban, nem sokkal a holland kiállítás után.
Különös fintora a sorsnak, hogy – amint azt az artPortal is megírta –, Bosch műhelyének egyik munkájáról, és épp egy Szent Antal megkísértése című képről derítették ki a BRCP-nél, hogy eredeti Bosch kép. Akkor úgy tűnt, egy képpel nőtt a mester képeinek száma, most úgy néz ki, csökkent. Jelen pillanatban 2:1 az állás.