Az elmúlt héten nyílt meg a 2015. évi Kozma Lajos ösztöndíjas alkotók beszámoló kiállítása a FISE Galériában. Ebben a mondatban több szokatlan momentum is feltűnhet az olvasónak. Az egyik, hogy az 1987-ben alapított kézműves iparművészeti ösztöndíjat a Moholy-Nagy László formatervezési ösztöndíjjal együtt szokás emlegetni, ugyanis a korábbi években a két ösztöndíjpályázat eredményeit egy helyen, egy időben állították ki. Idén a két különböző fenntartó alá tartozó ösztöndíjprogram látványosan elkülönült egymástól.
KOVÁCS Ágnes: Egy lap; egy tárgy – táskakollekció
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Magyar Formatervezési Tanács Moholy-Nagy László formatervezési ösztöndíjának támogatásában részesülő hat tervező tárlatát és nyilvános prezentációját még február végén tartották meg a FUGA – Budapesti Építészeti Központban. A Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) Kozma Lajos iparművészeti ösztöndíját kiérdemlő tíz alkotó munkáiból – a megszokott kora tavaszi időpont helyett, de még a nyári uborkaszezon előtt – csupán most rendezték meg a beszámoló kiállítást a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület (FISE) Kálmán Imre utcai Galériájában. Az időpont változásán túl a helyszín is meglepő lehet. 2015 márciusában még mindkét kiállítás az Iparművészeti Múzeumban nyílt meg és az intézmény ki is emelte, hogy a tavalyi volt a tizedik Moholy-Kozma beszámoló kiállítás, amelynek helyet adott.
Milyen tényezők állhatnak a változások hátterében? A múlt keddi megnyitón a MANK főigazgatóját – dr. Hóvári János volt ankarai nagykövetet – helyettesítő Matiszlovics Tibor, a MANK szolgáltatási igazgatója emlékeztetett arra, hogy az ösztöndíjasok beszámoló tárlata eddig minden évben az Iparművészeti Múzeumban mutatkozott be. Az idén az intézmény azért nem tudta befogadni a kiállítást, mert rekonstrukció előtt áll – fogalmazott Matiszlovics. Az Iparművészeti Múzeum valóban felújítás előtt áll – immár sok-sok éve – ezt bárki láthatja, aki csak futólag rápillant az épület védőállványzattal körülvett homlokzatára. A beszámoló tárlat helyszínének megváltozását sokkal inkább a két ösztöndíjprogram különválásával lehetne magyarázni, mint az Iparművészeti Múzeum tervezett, ám részleteiben még nem ismert rekonstrukciójával.
SOMOGYI Éva: Világító objektumok papírból
Az a fordulat, hogy a Kozma 2015 című beszámoló tárlat végül a FISE Galériában nyílt meg talán annak köszönhető, hogy a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület (FISE) sok szállal kötődik az ösztöndíjprogramhoz. A mindenkori FISE-elnök egyben a Kozma Lajos ösztöndíj kuratóriumi tagja, az idei bizottságból további két fő tagja az egyesületnek, illetve a díjazottak között is számosan a FISE alkotói közül kerültek ki – ezt már Mascher Róbert designer, a FISE elnöke mondta el megnyitóbeszédében. A FISE Galéria e tények és összefüggések ismeretében is mentő- vagy kényszermegoldásnak tűnik, holott a kiállító Kozma-ösztöndíjasok nívós alkotásai megérdemeltek volna egy megfelelőbb – ilyen értelemben méltóbb – helyszínt a bemutatkozásra. E kritikai észrevételt támasztja alá az a sajnálatos momentum, hogy Szirmay Zsanett Soundweaving projektének új, közel három méter hosszú – a tradicionális afgán csomózott szőnyegek motívumvilága által inspirált – darabjait nem tudta kiállítani a FISE Galéria terében, ezért a tárgyakat csupán egy video idézi meg.
GELLEY Kristóf: Ezüst evőeszköz készlet
A 2015. évi Kozma Lajos kézműves iparművészeti ösztöndíjasok mindegyikéről elmondható, hogy hiteles tervezői és mesterségbeli tudással bírnak. Ebből a szempontból is kiemelkedőek Kovács Ágnes egy lapból formált, letisztult vonalvezetésű bőrtáskái, illetve Gelley Kristóf ezüst evőeszköz készlete. Hári Andrea és Somogyi Éva korábban már közös kiállításon mutatkoztak be a FISE Galériában, mostani munkáikról elmondható, hogy mindketten a kelet-ázsiai vonalat erősítették tovább. Andrea egyszerű forgástestekből építkező, beton és porcelán készletét izgalmas keleti mázak élénkítik, míg Éva a japán papírművészet hagyományaiból merítő, világító alkotásait, lézervágással és LED izzósorokkal kombinálta. A nemzetközi szinten is egyre elismertebb kortárs magyar üvegművészetet Varga Dóra és Szabó Péter plasztikái képviselik a tárlaton. Varga Dóra már harmadik évét töltötte Kozma-ösztöndíjasként, ezzel összhangban installációja a pâte-de-verre technikájú üvegen túl, fény- és hanghatásokkal válik teljes és komplex, multiszenzoriális élménnyé a befogadó érintésétől. Bakos Boglárka divattervező Moiré című kollekciójában az optikai illúziók és az animáció világát egyesítette egymással, hasonlóan Simon Viktória ékszereihez, melyek anyag- és rétegtársításra épülnek. A design befogadó és társadalomérzékenyítő szerepe Farkas-Pap Éva munkáiban jelenik meg, akinek fából, rétegelt lemezből, kerámiából, betonból és üvegből készült szerethető állatplasztikáit, „zsebszobrait”, valamint ülőbútorait Misija Design márkanév alatt fogyatékkal élő, illetve megváltozott munkaképességű kézművesek bevonásával gyártják és a Segítő Vásárlás kezdeményezés keretein belül forgalmazzák.
VARGA Dóra: 2048 – installáció
A Kozma 2015 című beszámoló kiállítás is szemléletesen példázza, hogy az elmúlt években színre lépett egy fiatal és tehetséges kézműves tervezőkből álló új generáció, akik érdemesek az ösztöndíjprogram támogatására és az ezzel együtt járó bemutatkozási lehetőségre. Bízunk abban, hogy jövőre egy nagyobb léptékű, reprezentatív helyszínen és hosszabban láthatjuk majd a Kozma-ösztöndíjas alkotók munkáit. A 2016. évi pályázati kiírásban az Iparművészeti Múzeum szerepelt a 2017 tavaszára tervezett beszámoló tárlat helyszíneként. Így legyen!
SZIRMAY Zsanett: Soundweaving és Soundweaving Middle East – video a projektekről
A 2015. évi Kozma Lajos kézműves iparművészeti ösztöndíjasok:
BAKOS Boglárka, FARKAS-PAP Éva, GELLEY Kristóf, HÁRI Andrea, KOVÁCS Ágnes, SIMON Viktória, SOMOGYI Éva, SZABÓ Péter, SZIRMAY Zsanett, VARGA Dóra
A kiállítás megtekinthető: 2016. július 1-ig, hétfőtől-péntekig 13-18 óráig
FISE Galéria, 1054 Budapest, Kálmán Imre utca 16.
Nyitókép: Beton víziló a Misija Design-tól. Forrás: Misijadesign.hu
A cikk lejjebb folytatódik.