Az 1955-ben alapított és ötévente megrendezett kasseli kiállítás(sorozat) idén több magyar művészt is vendégül lát, ami az esemény rangját ismerve komoly elismerés a hazai kortárs művészeti színtér számára.
Szórványosan már volt példa magyar részvételre a dOCUMENTA történetében (1977-ben Lakner László és St.Auby Tamás, 1992-ben Sugár János) , ám ilyen intenzív jelenlétre nem. A szervezésben fontos szerepet vállalt a magyar kortárs művészet külföldi kapcsolatrendszerének kiépítését szolgáló, a Ludwig Múzeum keretein belül működő (Stepanovic Tijana) által vezetett) ACAX iroda, amely a kasseli kiállítás egyetlen hivatalos magyar partnerintézménye. Szervezésükben 2010-ben – a Check-In Budapest vizitorprogram keretében – fővárosunkban járt Carolyn Christov-Bakargiev kurátor, aki műterem- és galérialátogatások során szerzett tapasztalatot a magyarországi művészeti szcénáról.
Idén Csákány István Ghost Keeping című, az eseményre készült installációja a Hauptbanhof egyik csarnokában kap helyet. A látványos, ám költséges, egy fából faragott varrodát ábrázoló műalkotás létrejöttét – az ACAX mellett – a 2004-ben Horváth Béla műgyűjtő és pénzügyi szakember által életre hívott Horváth Művészeti Alapítvány, és több magánszemély támogatta. Csörgő Attila a Squaring the Circle című fényinstallációjával vesz részt a kiállításon, St. Tuba (St. Auby) Tamástól pedig egy korábbi mű, a Varsói Szerződés tagállamainak 1968-as prágai bevonulására reflektáló 1969-es Csehszlovák rádió című objektje látható a kiállítás központi helyszínén.
A dOCUMENTA 100 Notes – 100 Thoughts című kiadványsorozatában megjelent György Péter, Tamás Gáspár Miklós és Lukács György egy-egy esszéje, Páldi Lívia kurátor rádiójátéka (To Be Corrected – Abstract for a Hörspiel) pedig ugyancsak a kasseli 100 napos program része.
ArtP