Az Art Basel anyavállalataként működő MCH Group megvásárolta a Curiator website-ot – jelentették be az oldal alapítói nemrégiben. A Curiator ígérete szerint a következő hónapokban további részleteket közölnek majd az együttműködésről, azt azonban a továbbiakban is fontosnak tartják, hogy megőrizzék az önállóságukat.
A 2013-ban indult Curiator egy olyan weboldal, mely a Pinterest, a Tumblr és más közösségi képmegosztó site-ok mintájára műalkotások feltöltését, megosztását és gyűjtését teszi lehetővé a felhasználók számára. A fókusz az említett oldalaktól eltérően kizárólag a vizuális művészeteken van.
Moenen Erbuer, az oldal egyik ötletgazdája szerint „a Curiator egy olyan privát digitális művészeti gyűjtemény, ahol a felhasználó összegyűjtheti kedvenc alkotásait, a Curiator közössége segítségével pedig újakat is felfedezhet.” Az oldalt így kizárólag a felhasználók működtetik, azáltal, hogy feltöltik és megosztják kedvenc műalkotásaikat. A regisztrációt követően látogatható Curiatoron jelenleg több mint 100 000 műtárgy szerepel, összesen mintegy 25 000 alkotótól.
A Curiator két alapítója, Moenen Erbuer és Tobias Boonstoppel korábban olyan cégeknél dolgoztak, mint a Coca-Cola, a Google vagy a Lego. A design világa felől érkező, art directorként tevékenykedő kreatív szakemberek a felhasználói élményt szem előtt tartva, intellignes algoritmusokkal, interaktív arculattal és egyben vizuális élményt jelentő kezelőfelülettel alakították ki az oldal megjelenését. Ez az a legfőbb vonás, amely megkülönbözteti a Curiatort az olyan hasonló céllal létrehozott site-októl, mint amilyen például az ArtStack. 2013-ban Moenen Erbuer úgy fogalmazott, a technológiai fejlődést illetően „az online művészeti világ megragadt 1995-ben.” Ezt a lemaradást kívánja felzárkóztatni a Curiator a UX szemlélettel kialakított felülettel, illetve a weboldal mobilalkalmazás formájában is elkészült változatával.
A Curiator célközönsége a hétköznapi műkedvelőktől a szakmabeliekig terjed. A cél, hogy egyéni gyűjtemények létrehozásán keresztül megismerhetők és követhetők legyenek a műalkotások és emberek közötti viszonyok.
Mivel a Curiator lehetővé teszi a művek közti válogatást, és azok egyfajta „birtoklását”, a kezdetektől sokan felvetették a kérdést, tervezik-e a jövőben a vásárlás lehetőségével kibővíteni a weboldalt. Az alapítók egy nyilatkozata szerint a hosszú távú célok között szerepel, hogy az egyes műalkotásokat összekössék azokkal a galériákkal, múzeumokkal, ahol azok fizikailag megtalálhatók, ezzel lehetővé téve az online vásárlást is.
A Curiatort megvásárló MCH Group stratégiai működése az utóbbi években a digitalizáció és a nemzetközi terjeszkedés irányába mutat. A 2001 óta működő marketingcsoport számára, mely az Art Basel különöbző helyszínein (Bázel, Miami Beach, Hong Kong) rendezett művészeti vásárok befektetőjeként van jelen a piacon, a Curiator potenciált jelenthet a művészeti vásárok digitalizációja és a műtárgykereskedelem online platformra való kiterjesztése szempontjából. Ez a Curiatornak is előrelépést jelenthetne, hiszen legitimálódna az az ízlésformáló szerep, ami a kezdeti célkitűzések között szerepelt.
A nyitókép forrása: curiator.com
A cikk lejjebb folytatódik.