A Bánkitó Fesztivál képzőművészeti programja messze többet vállat a Szigeténél. Ott kurátor működött közre, programot és tematikát hirdetett, intézményeket és művészeket hívott meg. A Sziget Fesztivál is gondot fordít a minőségre, de nem tekinti magát szabadtéri kiállítótérnek. Azt pedig már csak mi firtatjuk, hogy milyen szerepe lehet a képzőművészetnek egy alapvetően zenei programokat és bulizást kínáló helyszínen? Persze, a Sziget szabadsága jegyében (Island of Freedom – szól a szlogenjük ) rögtön válaszolhatunk is rá egy egyszerűt: miért ne lehetne jelen a művészet itt is (Art of Freedom), legalább nyomokban? Ne vegyünk mindent olyan komolyan.
Mindenesetre a Sziget szervező harmadik alkalommal működtetik az ArtZone elnevezésű helyszínt, ahol a legváltozatosabb workshopoknak adnak teret a kreativitás és a művészeti aktivitások jegyében. Ez nem a progresszív művészet tere, nem vállal sokat, nem megy mélyre, a szabad alkotásra helyezi a hangsúlyt, a fantáziára, az önkifejezésre és a játékos kedvre. Az ArtZone művészeti játék és alkotótérként definiálja magát, az idei „buzzword “ a re-cycling.
Elkülönített terület, kizárólag nappali programokkal, az esti buli idején zárva tart. A rétre, amelyet körbevesznek a workshopokat kínáló sátrak, s amelynek közepén egy szivárvány-installáció található, távolabb pedig egy szappanbuborékot fújó delfin (a MOME tervezőgrafika szakán végzett Nagy Zita Zsófia alkotása), egy hatalmas, látványos kapu vezet be, jelezve: ez egy másik világ, a nyugalom szigete, az elmélyülés tere.
Az ArtZone kapujának látványterve. Nyirán Márton munkája
Az ArtZone kapuja idén Nyirán Márton építész, tervezőművész tervei alapján készült, hatalmas kockákból álló, az ArtZone betűivel díszített nagyméretű térinstalláció – mint látni fogjuk, nem az egyetlen installáció a fesztivál területén. A kockák árnyékolnak és védenek az esőtől, kiállító- és pihenőtér funkciót is betöltenek. Nyirán Márton nem először dolgozik a Szigeten, 2012-ben a Hello Wood-tornádónál és a Colosseumnál volt építésvezető, ő készítette a PET felhőket is. Idén is folytatta a tavaly megkezdett sorozatát, üres gáztartályokat festett át, hasznosított újra, a Yellow Submarine, a Transformer és a Moon Explorer után most steampunk gőzmozdony készült egy kimustrált tartályból.
Moon explorer by Nyirán Márton. Fotó: a Sziget Fesztivál jóvoltából
A Sziget területén hatvan nagyméretű installációt helyeztek el. az Art of Freedom pályázatra érkezett térinstallációk egy része a pihenés, rekreáció helyszíne, mások találkozási- és fotó-pontok. Mindenesetre a kiírás szerint mindenképpen látványos, sőt akár meghökkentő terveket vártak. „A látványvilág segítségével szeretnénk megerősíteni a látogatókban azt a tudatot, hogy a Sziget nemcsak egy fesztivál a sok közül, hanem ezt az élményt csak itt kaphatják meg. Ráadásul ez egy olyan elevenen formálódó közösségi tér, melynek meghatározó szereplői a kreatív polgárai. Ezért is kérjükőket: alakítsák kedvük szerint, tegyék minél egyedibbé és szerethetőbbé” – fogalmazott a kiírás szövege.
Handsurfer – Gazdag Zoltán és Nyul Dávid projektje. Fotó: Sziget Fesztivál jóvoltából
Négyszáz pár kesztyű felhasználásával épült fel a Handsurfer koncertélmény generátor. Az ArtZone jobb szélén lévő installáción legördülve bárki átélheti, milyen a tömeg tenyerén szörfölni.
Az ArtZone workshopjain a Medence Csoport sátrában régi molinókból készítenek re-cycling design táskákat.
A városhasználat, városrehabilitáció kérdéseivel is foglalkozó KÉK – Kortárs Építészeti Központ sátárban DIY fesztiválkellékeket lehet készíteni, közösségi kertészkedés zajlik, építészeti vizaulizációs workshopok mellett Pecha Kucha Night Budapest Sziget különkiadáson a legfrissebb és legújabb design projekteket mutatják be.
Az Agora Nemzetközi Képzőművészeti Találkozó résztvevői különböző művészeti egyetemek hallgatói, illetve ismert művészek, akik nagyméretű festményeket készítenek a fesztivál ideje alatt. A sokféle festészeti irányzatot és technikát bemutató képsorozat a vizualitás nemzetközi nyelvén próbál kommunikálni a szigetlakókkal.
Óriásszövés projekt, ötletgazda: Simon Dorottya. Fotó: Sziget Fesztivál jóvoltából
Az ArtZone keretén belül zajlik az „óriásszövő” projekt. Ötletgazdája a MOME-n textilszakon végzett Simon Dorottya szerint, a közös szövés a szórakozás és az alkotás mellett azt is bizonyítja, hogy szinte minden újrahasznosítható, mert a hatalmas szövőkeretekbe bármilyen ruhadarab, zacskó, vagy akár Pet-palack beleszöhető. napjában több szőnyeget is készítettek, amiket piknikezéshez használtak aztán.
Az Artlocator – mint arról az artPortal is beszámolt -, kiterjesztett valóság (AR) tartalmakat is felvonultató, print művészeti magazin. A Szigetre vitt projektjük keretében Brückner János Contain(era) munkáját újragondolva, interakcióba léphetünk a sematikus papírmasé test-figurákkal, és különböző művészeti technikákkal egyedivé tehetjük ezeket a neutrális testeket. Emellett ékszerkészítő workshopokat tartanak – ez a fajta tevékenység minden zenei fesztivál hálás, terápiás kelléke.
A Romani Design pedig az első roma divatmárka termékeit mutatja be, és workshopjai is a tradicionális roma szokásokhoz kötődnek. Íme: