Eseménydús időszakot élnek Ausztria nyilvánosan is látogatható nagy kortárs magángyűjteményei és kiállítóhelyei. Van, amelyiknek a sorsát tulajdonosa megingott anyagi helyzete teszi hosszabb távon bizonytalanná – ilyen a klosterneuburgi Essl-gyűjtemény, amely Karlheiz Esslnek az időközben összeomlott Baumax áruházlánccal keresett pénzéből épült fel, vagy Heinz J. Angerlehner alig két éve megnyílt welsi múzeuma, amit eddig szintén a mecénás vállalkozásai tartottak el. 2013 végén az anyavállalat szponzorálási stratégiájának újragondolására hivatkozva bezárt a BAWAG osztrák pénzintézet bécsi kortárs kiállítóhelye, a BAWAG P.S.K. Contemporary és fél évvel később hasonló sorsra jutott egy másik pénzintézet, a Generali biztosító alapítványának bécsi kiállítóhelye is. Itt legalább a cég gyűjteménye egyben maradt és a salzburgi Museum der Moderne-ben lelt új otthonra.
Ilyen előzmények után nem csoda, hogy Bécsben sokan idegesen kapták fel a fejüket a zürichi Sonntagszeitungban november elején megjelent Francesca von Habsburg-interjúra, melyben Habsburg Károly különváltan élő felesége, a nemzetközi kortárs szcéna ismert alakja arról beszélt, könnyen lehet, hogy Svájcba költözik – abba az országba, ahol született és gyerekkorát töltötte, s ami valaha szülei időközben Madridba átköltöztetett korszakos jelentőségű kollekciójának, a Thyssen-Bornemisza Gyűjteménynek is otthont adott.
Francesca von Habsburg, fotó: Markus Reymann / TBA21, 2012
Von Habsburg és gyűjteménye néhány éve a magyar sajtóban is sokat szerepelt. 2010 végén, 2011 elején, miután a Műcsarnok igazgatói posztjáért kiírt pályázaton nem hirdettek győztest, vélhetően Szőcs Géza volt az, aki először dobta be újabb jelöltként Francesca von Habsburg nevét, s a napirendről viszonylag gyorsan lekerült ötlet támogatói abban reménykedtek, hogy a „művészetek császárnője” nemcsak széleskörű nemzetközi kapcsolatait állítja a hazai szcéna szolgálatába, de idetelepíti híres magángyűjteményét is…
Családjában Francesca von Habsburg már a gyűjtők negyedik nemzedékét képviseli, azaz szinte génjeiben hordozza a szenvedélyt, ugyanakkor a gyűjtők egy egészen sajátos fajtáját testesíti meg: nem árveréseken és galériákban vásárol, hanem – mintegy producerként – nagyszabású projektekkel bíz meg neves kortárs képzőművészeket, akikkel munkájuk során folyamatos kapcsolatban áll, ötleteket, impulzusokat ad nekik. Az ilyen projektek eredményei rendszerint nagyszabású, komoly eszmei és anyagi értéket képviselő installációk formájában jelentkeznek, melyek bemutatása, mozgatása, állagmegóvása ugyanakkor igen költséges, ráadásul rendszerint a kiállítás-látogatók egy viszonylag szűkebb körének érdeklődésére tarthatnak csak számot. A gyűjtemény jelenlegi otthona a Thyssen-Bornemisza Art Contemporary (TBA21), amit a gyűjtő 2002-ben alapított. A TBA21 2012-ben költözött jelenlegi helyére, a bécsi Augarten Parkba egy, a Belvedere-rel kialakított, négy évre szóló együttműködés keretében.
A TBA21 épülete a bécsi Augartenben, fotó: APA/Roland Schlager, forrás: wien.orf.at
Ez a megoldás tehát eleve átmenetinek indult, arra azonban nem számítottak a bécsiek, hogy a végleges megoldást Francesca von Habsburg már nem a városban fogja keresni. És még kevésbé lelkesedtek, amikor az említett interjúban az indoklást is elolvashatták. „Ausztria nem az enyém. Nem vagyok ott otthon” – mondja a műgyűjtő a svájci újságírónak és hozzáteszi, Zürichben az tetszik neki, hogy a város újra a változások korát éli, növekszik, még nemzetközibbé válik és kulturális téren is újradefiniálja magát, miközben Bécs „nagyon statikus”. Ezért kollekciója „jól illeszkedne Zürichhez”. Hogy ott hol kapna helyet, még nem világos, de az első kapcsolatfelvétel már megtörtént a város vezetőivel, akik most egyébként is a képzőművészet lázában égnek: jövőre ünneplik az innen indult dada mozgalom 100. születésnapját és Zürich lesz a helyszíne a 2016-os Manifestának is. Ezek mellé nem akármilyen húzás lenne a TBA 21 gyűjtemény átcsábítása…
Szóval, most úgy tűnik, aki még Bécsben szeretné látni a nevezetes kollekciót, annak jó lesz sietnie. Most ráadásul nemcsak a törzsanyag tekinthető meg, hanem – november 21-től – egy látványosnak ígérkező kiállítás is Francesca von Habsburg egyik kedvenc művészével, Olafur Eliassonnal. Ennek helyszíne viszont nem az Augarten, hanem a belváros egyik pompás épülete, a Savoyai Jenő megrendelésére épült Winterpalais, ami 2013 óta a Belvedere legújabb kiállítótere. Itt az izlandi-dán képzőművész számos nagy installációját mutatják be, amik részben a TBA tulajdonában vannak, részben pedig egy jelentős Buenos Aires-i magánkollekcióból, a Juan & Patricia Vergez Gyűjteményből származnak.
Olafur Eliasson: Seu planeta compartilhado, 2011, rozsdamentes acél, alumínium, filter üveg, tükrök, 195 x 325 x 200 cm, Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, fotó: Jens Ziehe, Berlin
A kiállítás Baroque Baroque címmel 2016. március 6-ig várja a látogatókat – addigra talán a gyűjtemény sorsa is eldől.