Update, március 5.
Magyar szempontból felemás eredményt hoztak az árverések. A tizenegy magyar vonatkozású tételből hat elkelt, ötre viszont nem volt licit. Az eredményekkel kiegészítettük az írás végén szereplő adatokat.
Az újra felszálló ágban lévő nagy nemzetközi aukciósház, a Phillips április 3-án és 4-én összesen három árverésen a modern és kortárs fotóművészet legismertebb alkotóinak munkáit viszi kalapács alá. A rendkívül gazdag kínálatban André Kertésztől öt, Moholy-Nagy Lászlótól négy, Brassaitól pedig két munka szerepel, s Moholy-Nagy két fotogramját az aukciósház a vezető tételek között reklámozza.
Moholy-Nagy László: Fotogram tanulmányok Goerz-cel, 1925, zselatinos ezüst printek 1926-29-ből, à 20,6 x 15,2 cm, a Phillips jóvoltából
A három árverés közül kettőnek az anyaga – két Kertész-nagyítás kivételével valamennyi magyar munka is – egyetlen gyűjteményből, a Joy of Giving Something alapítvány (JGS) kollekciójából származik. A JGS a fotóművészet népszerűsítését tekinti fő missziójának, amit részben saját, egyedülállóan gazdag, a fotóművészet valamennyi korszakát felölelő gyűjteménye darabjainak kölcsönzésével, részben a 2007-ben létrehozott virtuális Forward Thinking Museum segítségével, továbbá pályázatok kiírásával és a vizuális művészetek területén posztgraduálist képzést folytatók számára hozzáférhető ösztöndíjak adományozásával igyekszik teljesíteni. A gyűjtemény számos magyar fotóművész munkáját őrzi, megtalálhatók benne az aukción szereplő három nagynevű mester mellett Martin Munkácsi, Kinszki Imre, Cornel Somogyi (Somogyi Kornél) és Sylvia Plachy (Plachy Szilvia) alkotásai is. Az alapítvány munkájának anyagi feltételeit az adományokon túl a gyűjtemény egyes darabjainak időnkénti értékesítéséből teremtik elő – miközben annak gyarapítására is jelentős összegeket fordítanak.
André Kertész: Párizs (Éjszakai jelenet), 1926, zselatinos ezüst nagyítás, 8,3 x 7,9 cm, a Phillips jóvoltából
Moholy-Nagy László 8. és 10. sorszámmal indított fotogramjai (a 8. tétel egy párt alkotó két munkát tartalmaz) az árverés legmagasabb becsértékű tételei közé tartoznak, mindössze Man Ray és Robert Mapplethorpe egy-egy munkája kapott magasabb, 2-300 ezer dolláros taksát. Egyik Moholy-Nagy munka sem ismeretlen a nagyközönség számára, az utóbbi évtizedekben több jelentős kiállításon szerepeltek az USÁ-ban és többször megfordultak a műkereskedelemben is. A Goerz-tanulmányok (a Goerz egy német optikai cég volt, melynek logóját a művész több munkájában is használta) több mint 20 éve, 1996-ban a berlini Galerie Berinsonban bukkantak fel, míg a másik, 10. számú tétel legutóbb is aukción – 1998-ban a Christie’s-nél New Yorkban – cserélt gazdát.
Brassai: Alvó csavargó Marseille-ben, 1935, zselatinos ezüst nagyítás, 23,8 x 17,8 cm, a Phillips jóvoltából
Összegyűjtöttük a magyar tételeket és becsértéküket:
Tételszám |
Szerző
|
A mű címe | Becsérték ($) |
8. | Moholy-Nagy László | Fotogram tanulmányok Goerz-cel | 150.000-250.000 |
10. | Moholy-Nagy László | Fotogram | 150.000-250.000 |
13. | André Kertész | Párizs (Éjszakai jelenet) | 40.000-60.000 |
49. | André Kertész | Boulevard des Invalides, Párizs | 20.000-30.000 |
50. | André Kertész | Párizs. (Férfi a piszoárnál, Latin Negyed) | 40.000-60.000 |
52. | Moholy-Nagy László | Cím nélkül (Galambok) | 70.000-90.000 |
53. | Moholy-Nagy László | Speciális effektus a „Mi lesz holnap?”-hoz | 80.000-120.000 |
159. | Brassai | A Szajna éjjel | 12.000-18.000 |
163. | Brassai | Alvó csavargó Marseille-ben | 12.000-18.000 |
247. | André Kertész | Szatirikus táncosnő | 6.000-8.000 |
248. | André Kertész | Torzulás #63 | 20.000-30.000 |
8. 2012.500
10. nem kelt el
13. nem kelt el
49. 15.000
50. nem kelt el
52. 68.750
53. 143.750
159. nem kelt el
163. 11.875
247. 6.000
248. nem kelt el